Powered by SVOL

3 april 2018

Jong Ondernemend Talent 2018

Jong Ondernemend Talent is een ict-project op De Rietlanden. Alle klassen 3 havo/atheneum nemen deel aan deze wedstrijd. Van de leerlingen wordt een onderzoekende leerhouding gevraagd, waarbij ze elkaar als team ondersteunen. Samen ontdekken ze hoe je een eigen bedrijf kunt opstarten en hoe je een goede bedrijfsvoering uitvoert. Ze ontwikkelen allerlei producten voor dit bedrijf, zoals folders, een poster, animatie, website, radiocommercial, social-media-pagina, visitekaartjes, verslagen, berekeningen en presentaties. Zemaken een plan van aanpak om de tijdlijn te bewaken en prioriteiten te kunnen stellen, maar ook om de taken eerlijk te kunnen verdelen. Ze leren communiceren en elkaar te helpen. Als team ontdekken ze vaardigheden in elkaar of in zichzelf en werken samen om het beste teamcijfer te verdienen.

Winnaars Jong Ondernemend Talent 2018

 

Naast een grote variëteit aan technische kennis, nemen ook hun interpersoonlijke vaardigheden toe. Deze 21e-eeuwse vaardigheden leren zij meteen toepassen in een reële schoolomgeving die zich tevens richt op het kiezen van hun bovenbouwprofiel en eventuele vervolgstudie.

 

Het is geen eenvoudig project. De leerling wordt als het ware in het diepe gegooid en gaat onderzoeken hoe ze dit tot een goed einde kunnen brengen. Tussendoor mogen zij regelmatig feedback en feedforward vragen door hun producten aan de klas te presenteren, waarbij zij van elkaars ideeën leren en de discussies iedereen wijzer maken. Zij kunnen strategisch te werk gaan, want het is tenslotte ok een wedstrijd. Het bedrijf dat de beste bedrijfsvoering heeft gerealiseerd en de beste oplossing voor gemaakte ‘fouten’ heeft gevonden wint. Het is opgezet als leerproces, waarbij de bedragen er niet toe doen.

 

Samenwerken begint al bij de sollicitatieprocedure als de teams moeten worden samengesteld en zij keuzes moeten maken. Blind kiezen op basis van naamloze cv’s is een hele opgave en levert verrassende combinaties op. Leerlingen die nog nooit hebben samengewerkt, vinden elkaar op basis van visie en kennis. Een plan van aanpak maken en je er aan houden is voor de meeste teams het moeilijkste, naast het effectief communiceren. WhatsApp blijkt plotseling veel minder handig dan een persoonlijk of telefonisch gesprek. Hoe spreek je elkaar aan als je een deel van het werk mist en de inleverdatum eraan komt? Hoe los je het op als je je teamgenoot niet te pakken krijgt? Hier zullen onze leerlingen de komende jaren vaker tegenaan lopen. Door dit project leren ze goede afspraken te maken, bestanden digitaal voor iedereen beschikbaar te maken en oplossingsgericht denken. Ict is bij uitstek geschikt om een dergelijk project te ondersteunen, omdat veel gereedschappen door ictworden aangeboden.

 

Evaluaties tussentijds en achteraf geven aan hoe waardevol dit project is voor de vorming van onze leerlingen, zeker aan de vooravond van hun tweede fase avontuur. Ze leren veel over zichzelf, maar ook over de criteria op basis waarvan je een samenwerkingspartner zoekt. Het is fantastisch om ze te zien groeien. Er staan soms onverwachte leiders op, die daar vaak zelf ook verbaasd over zijn. Leerlingen realiseren zich hoe de bedrijfswereld in elkaar zit en begrijpen zo hun omgeving beter. Het vak economie komt tot leven, maar ook voor andere vakken wordt een praktische invulling gevonden. Enkelen maken plannen om hun eigen bedrijf te gaan opzetten tijdens hun studie of na hun studie en de samenwerking met ouders of andere familieleden is geweldig. Deze leerlingen vertellen vol trots wat ze hebben uitgevonden of geleerd en met wie ze hebben gesproken. Er worden werkbezoeken afgelegd en zelfs virtuele verkoop aan bedrijven vindt plaats. Wij bedanken dan ook alle volwassenen die onze leerlingen hierin hebben ondersteund en gestimuleerd.
Naast de klassenwinnaars en de winnaars van alle klassen 3 havo/atheneum zijn wij trots op alle leerlingen, want voor ons zijn ze allemaal winnaars.

 

Paula Ford

docent ict

< Ga terug


Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten